lördag 28 juni 2008

Helgens aktivitet.

Eftersom den här helgen är tämligen händelsefattig aktiverar jag mig genom att planera och fundera på de två kommande helgerna. Jag lever på dessa helger just nu. För jag har T.R.Å.K.I.G.T. Och de två kommande helgerna kommer förhoppningsvis inte bli lika tråkiga. Nästa helg blir det Malmö fredag-söndag. Bio, inflyttningsfest och lite annat kanske. Och det kan ju inte bli fel.

Helgen efter det är ju helgen med stort H den här sommaren. För då får jag besök. Lina och Andrea (och kanske Tina om jag tjatar tillräckligt) tar då en liten weekend-resa till Tollarp. Tollarpsdagarna är resan betitlad. Bara namnet tyder ju på att det kommer bli en riktig höjdarhelg. För vem vill inte åka till Tollarp? I alla fall. Nu måste jag bara komma på saker att hitta på. Och det är faktiskt inte så svårt som man kan tro. Därför tänkte jag här lägga fram lite förslag till mina stundande besökare.
Besökarna.
Sveriges vackraste kyrka enligt Allers läsare. Det tål att upprepas.

Fredag: 17.20: Lina anländer. Vi sätter oss på uteservering, dricker valfri dryck + inmundigar chilinötter. Uteserveringsförslag: Café Fenix, Nostalgia, Hessle, Modesto, Artilleristen, Kaspers (alt. nytt namn, ny ägare?), valfritt öltält.
20.04: Andrea anländer. Vi äter något? Eller kanske kör hem? För att senare återvända?
21.00: Vi ser Kristian Anttila spela på Stora torg? (Det är gratis och det är underhållning.) Efter det går vi kanske ut lite?

Stilig gratisunderhållning.

Lördagen känns lite luddigare än så länge. Men vi har några alternativ. Blir det fint väder åker vi till stranden. Så är det bara. Och det är inte helt orimligt att hoppas på varmt väder. Vädret har ju faktiskt 2 veckor på sig från och med nu att bättra på sig. På stranden solar vi. Eftersom Andrea och Lina är vana vid västkustvatten är chansen ganska liten att de vill ge sig ner i östkustvattnet. Skillnaden är nämligen markant. Om vädret är mulet så är mitt förslag att vi åker på loppis i Venestad och sedan vidare in till Kristianstad för stadspromenad (hur låter det?).
Framåt kvällen finns det även då ett antal alternativ. Vissa mer troliga än andra. Eftersom det är avslutning på Kristianstadsdagarnas händer det en del. Bland annat äger stadens årliga festival, Tivolirock, rum. Band som Sahara Hotnights, Hästpojken, Soundtrack of our lives, Florence Valentin och Teddybears känns helt ok att se. Även så Petter och Timo Räisänen. Man får inte vara kräsen i Kristianstad. Joddla med Siv känns dock mindre kul. Dessutom kostar det 295 i inträde, så det känns inte så troligt va? Eller? Jag går gärna. Men jag kan även avstå.
Självklart erbjuder Kristianstadsdagarna även några gratis alternativ. Bland annat Sveriges Gyllene Tider-show nr 1, Billy. Ett coverband som uteslutande spelar Gyllene Tider-låter. Låter inte det spännande så kan man dansa till det ungdomliga dansbandet Scotts musik på lilla torg, hela natten lång. Andra alternativ är Janne Bark Band på Harry´s (inte kedje-Harry´s) och Patriks Combo på Lilla torg. Min gissning är dock att vi helt sonika går ut.
Troligt? Otroligt?

Söndag
: Vi sover länge och sen åker mina vänner hem och lämnar mig trött och ensam i ett stort, tomt hus.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag röstar för Janne Bark Band. Har man turnerat med Ulf Lundell i en miljon år är man en titan. Kuriosa: Lundell-låten "Kärleken förde oss samman" (typ 1:a på bröllopstoppen i Sverige), specialskrevs för Janne Barks bröllop. Så har vi lärt oss nåt idag också.

Anonym sa...

O herrigud!! Jag går typ i taket!! ALLT, ALLT, ALLT låter roligt!! O östkustvatten är inte sämre!! Ojojoj, vilka bra alternativ Elin!

Anonym sa...

Låter bra det här. På fredagen ska jag och Lina försöka inte vara så sövande trötta som vi var för ett år sedan. Strand på lördagen låter som ett underbart alternativ. Vi får verkligen hoppas på fint väder, för det var inte igår direkt man fick äran att bada i östkustvatten (inga maneter, hurra!) Dock är jag lite tveksam om jag har råd att gå på konserter, jag vill, men inte plånboken. Ska se vad som kan fixas till dess. Annars kan vi ju ta samma tour som vi gjorde sist och hamna på värsta lyxiga utestället i underjorden ;)Hörs snart min vän, puss

Anonym sa...

1. Klart ni ska se Kristian Antilla, sjukt bra på Emmaboda ifjol.
2. Det finns verkligen ingen anledning att klaga på Tivolirock i år. Ingen som helst.

Elin sa...

Men Oskar, om du nu vet detta då vet du kanske vad Janne Bark har för koppling till Kristianstad? Bor han här eller? För han spelar ofta här. Typ varje kväll på Kristianstadsdagarna och säkert ett antal gånger under resten av året också. Jag finner det märkligt. Om det inte är så att han bor här. Vilket han ju kanske gör.

Och Anna, det är klart vi ska se Kristian. Och Tivolirock kan man definitivt inte klaga på. Bra artister för en gångs skull.