tisdag 18 mars 2008

Dagens längtan till helg

Fattar ni? På torsdag börjar årets bästa helg. Påsk. Den härliga påsken. Jag gillar verkligen påsk. Och som ni vet, när jag gillar något så tjatar jag om det. Därav blogginlägget. Det räcker ju inte att tjata muntligt alltid utan ibland måste man ta till även skriftliga medel. Ah, den underbara påsken.

Min påsk började ärligt talat redan, lite lätt, igår då jag fick värsta påskägget av Oskar. Godis. Påskens bästa beståndsdel. Jag blev nöjd. Nu ska bara hemtentan skrivas färdigt sen kan den riktiga påsken börja. Men vadan denna fascination? Vad får dig att älska påsken så, Elin? Tänker ni säker nu va (dvs. ni som inte redan hört mig tjata muntligen. dvs. ytterst få). Jamen påsken är ju bara så perfekt lagom. Godis i mängder, men ändå i begränsade mängder då påsken bara varar i 5 dagar. Man hinner alltså inte tröttna (vad är det?) på sockret. Solen, för det är ju alltid sol till påsk (det är förvisso inte sant, men i mina föreställningar om påsken finns den alltid där). Konstrundan på Österlen. Maten, och då menar jag den maten jag äter. Alltså inte sillen. Nej, påskskinkan och potatisgratängen, laxen (hoppas jag på) och ägg(vitorna). Och så påskliljorna. Den finaste blomman i världen. Just nu. Allt är så gult och fint och färgglatt och man riktigt känner att våren faktiskt kan komma när som helst.

Sammanfattningsvis: jag gillar påsken. Och jag tycker att alla borde gilla påsken. För påsken är bäst. Klart slut.

4 kommentarer:

Walle sa...

Klart slut? Jag är övertalad! Nu gillar jag med påsken!

Anonym sa...

Jag har funderat lite... pyntar Du till påsk? Det gjorde vi hemma när jag var liten. Då var liksom påsken lite längre... Men nu, nää.. jag har haft en stor bukett påskliljor på mitt matbord som nu dör lagom till skärtorsdagen (vilket eg passar bra för jag åker hem över påsk). men ja, pyntar Du? Och vad pyntar Du?

Anonym sa...

Jag håller helt med om det där om att man tänker att det är alltid är soligt och fint på påsk, men det är ju väldigt sällan det. Kommer du ihåg det året när det blåste så mycket att man nästan blåste i havet i Brantevik? Och i år lär det ju flyta isbitar i vattnet.

Elin sa...

Walle: Bra Walle! Det kommer att bli värsta bästa helgen!

Serv: Jag vet inte om jag kan kalla det påskpynt egentligen. Jag har en liten kyckling och en liten påskkärring som är framme från och till under hela året. Nu har jag dock ett stort påskägg framme också. Det kanske räknas. Blommor har jag glömt bort att köpa, tyvärr. Hoppas få se några när jag kommer hemhem.

Anna: Jag minns, och jag gillade inte det. Men i år ska det INTE blåsa. Bara snöa...