tisdag 27 januari 2009

Efterlyses: mitt namn.

Jag har blivit bestulen på min identitet. Det upptäckte jag i morse när jag skulle slänga mina sopor. På vägen till soprummet passerade jag min brevlåda. En i mängden i vägg fylld med brevlådor. En sån där vägg som skonar brevbärarnas knän ni vet. Men det var något som liksom inte stämde. Min brevlåda fanns inte kvar. Eller. Lådan fanns kvar. Men inte namnet. Det var borta. Putsväck. Det enda namnet på väggen som inte fanns kvar. Där är alltså säkert hundra små brevlådor där nere. Och min var den enda som saknade namnskylt. Det förbryllar mig. Det gör det verkligen.

Som jag ser det finns det fyra möjliga anledning. Alla kretsar kring att någon har stulit den. För jag tvivlar på att det är en fastighetsskötare som har tagit ner den för putsning eller liknande. Men det kan ju bara vara jag som har en negativ samhällssyn.

Alt. 1: Någon finner mitt namn oerhört roligt och har därför bestämt sig för att ta med skylten hem. Kanske sitter den på någons toavägg nu där den roar fulla studenter på fest. Troligt? Inte särskilt. Två steg under min brevlåda finns det nämligen en brevlåda som tillhör en E. Hurtig Kokko. Det slår E. Sjögren vilket faktiskt inte är ett roligt namn på något sätt.

Alt. 2: Någon är hemligt extremt jättekär i mig och vill ha allt som har med mig att göra. Kanske sitter skylten på ett altare i någon av de andra lägenheterna i huset? Kanske borde jag vara rädd? Troligt? Vem vet. Varför inte? Jag är ju faktiskt sjukligt snygg. Och trevlig. Glöm inte trevlig.

Alt. 3: Någon var full i lördags och kände för att busa till det. På ett ganska lamt sätt. Och tog därför ett random namn bland brevlådorna. Inte mycket till bus, men ganska troligt.

Alt. 4: Jag har blivit vräkt utan att ha blivit meddelad. Fastighetsskötarna har varit ovanligt snabba i vändningarna och redan tagit bort mitt namn. Nästa hyresgäst flyttar in imorgon. Nej. Den tror jag faktiskt inte alls på. Jag är en mycket skötsam person.

Förmodligen (FÖRMODLIGEN) är det alternativ 3 som är vårt rätt svar. Men vet aldrig. De andra alternativen är ju i ärlighetens namn mycket mera spännande. Oavsett vad så saknar jag mitt namn. Min identitet. För nu lär jag inte få någon post. Nu vet brevbäraren inte längre vilken låda som tillhör E. Sjögren. Så har ni några tips? Har ni sett något? I så fall vill jag gärna att ni kontaktar mig. Hittelön utlovas. Ni får en femma. Minst. Om ni hittar min namnskylt. Alternativet att jag bara skriver en ny eller ber HFAB om en ny känns förvisso mer troligt. Men jag ger det en dag.

Snälla hjälp en identitetslös student. Utan mitt namn är jag ingenting. Utan E. Sjögren kanske Brenda Walsh helt tar över. Och hur trevlig hon än må vara så är hon bara mitt alter ego. Hon är ingenting utan E. Sjögren.

Är det här jag?

Eller det här?
Jag vet knappt längre.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart!
Jag röstar för att du skriver en egen skylt med namnet Brenda Walsh! Du har ju liksom världens möjlighet nu att vara någon annan en tid framöver :) om det nu skulle locka fröken Sjögren?

Anonym sa...

Du kan ju exempelvis få låna mitt efternamn!

Anonym sa...

det kanske var erika som var o hälsade på o då du inte var hemma tänkte hon att "Nu har du snart jobb ändå o då får du inte bo kvar här. Så jag tar ditt namn." Det tror jag.

Elin sa...

Haha tror du det "Valerie" a.k.a. Lina Marthinsen? Ja. Vem vet. Ditt sms kanske hjälpte?

Anonym sa...

Jag tror som vanligt att allt fel är fastighetsskötarna. I somras lyckades dom ersätta min lapp med en inflyttande persons. Problemet var bara att det inte var jag som flyttade, utan en granne. Det var jättekul att under en hel eftermiddag kastas fram och tillbaka mellan Postens allt annat än trevliga telefonister, för att luska ut vart min post under två veckor blivit av. Inkompetens är en folksjukdom.

Anonym sa...

fick faktiskt svar på smset! hon bad om ursäkt att svaret dröjt och tackade för att namnsdagen blev ihågkommen. Så när ska B.Walsh komma upp på lådan?

Elin sa...

Serv: Jag håller mig till E. Sjögren. Är faktiskt ganska nöjd. Det är jag liksom. Men tack för erbjudandet! Det är ju faktiskt ledigt nu när du inte ens befinner dig i landet. Jag känner dock så här att ska jag ta något annat namn så är det ju bara Sjövin som gäller.

Steve: Men vet du, jag tycker faktiskt ganska bra om fastighetsskötarna här. OK. Det där var ju en ganska rejäl miss att råka ta bort dig. Men i övrigt sköter dom sig ganska fint. Häromdagen felanmälde jag min dusch. Klockan var vid tillfället 13. Efter det gick jag hemifrån och återvände vid 16-tiden. Då hade dom redan varit där och åtgärdat. Bra jobbat! Men jag förstår din bitterhet och är sympatibitter.

Valerie: Jag pratade med Erika idag men tydligen är försvarsmakten dåliga på att fatta beslut. För ännu är inget taget. Dåligt. Jag vill veta nu. Så att jag slipper göra uppgiften som ska in på fredag...