tisdag 24 mars 2009

Härmed förklarar jag påsken öppnad.

Jag vet inte om ni visste det men påsken är här. Det bestämmer jag. Här och nu. För påsken. Påsken är fasen underbar. Eftersom jag är på väg att skriva exakt samma inlägg nu som jag skrev för ungefär ett år sedan så koppar jag bara rakt av. Den 18 mars 2008 skrev jag exakt såhär, minus lite annat:

"Men vadan denna fascination? Vad får dig att älska påsken så, Elin? Tänker ni säker nu va (dvs. ni som inte redan hört mig tjata muntligen. dvs. ytterst få). Jamen påsken är ju bara så perfekt lagom. Godis i mängder, men ändå i begränsade mängder då påsken bara varar i 5 dagar. Man hinner alltså inte tröttna (vad är det?) på sockret. Solen, för det är ju alltid sol till påsk (det är förvisso inte sant, men i mina föreställningar om påsken finns den alltid där). Konstrundan på Österlen. Maten, och då menar jag den maten jag äter. Alltså inte sillen. Nej, påskskinkan och potatisgratängen, laxen (hoppas jag på) och ägg(vitorna). Och så påskliljorna. Den finaste blomman i världen. Just nu. Allt är så gult och fint och färgglatt och man riktigt känner att våren faktiskt kan komma när som helst.

Sammanfattningsvis: jag gillar påsken. Och jag tycker att alla borde gilla påsken. För påsken är bäst. Klart slut."

Ja men det stämmer ju fortfarande. Med den skillnaden att jag i år förlänger påsken. Jag ämnar fira påsk i 3 veckor nu. Idag började jag så smått genom att ta fram mitt påskpynt.
Dessutom köpte jag årets bästa godis på Överskottsbolaget. Anthon Bergs mandelägg. Så här ser dom ut.Jag hann inte fota innan dom tog slut tyvärr.

Inga kommentarer: